مجید سبک آرا؛ افسانه باقری؛ آرزو باقری؛ پرویز ساکتی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که تعداد 17 نفر بر اساس روش اشباع نظری و به صورت ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی استراتژیک توسعه شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که تعداد 17 نفر بر اساس روش اشباع نظری و به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که برای اعتبار یافتهها از استراتژی بازبینی مجدد توسط خود محقق و روایی صوری (اساتید دانشگاهی) و برای پایایی از ضریب توافق کدگذاری دو کدگذار استفاده شد که 89/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز کدگذاری به شیوه تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA19 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که برای الگوی استراتژیک توسعه شایستگیهای کارآفرینی دانشجویان 115 مضمون پایه، 12مضمون محوری و 3 مضمون انتخابی شناسایی شد؛ بهطوری که مضامین انتخابی شامل استراتژی اشتیاق (سرمایه ریسکپذیر، نوآوری و رشد بالا)، توانایی (رقابت، جذب فناوری، سرمایه انسانی و فرصتهای نوپا) و استراتژی گرایش (درک فرصت، ریسکپذیری، پشتیبانی فرهنگی، شبکهسازی و مهارت) بودند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت برنامهریزان نظام دانشگاهی از یکسو برای افزایش و توسعه شایستگیهای کارآفرینانه دانشجویان باید به انگیزش و تشویق و رفع موانع مالی و ساختاری بپردازنند و از سوی دیگر، باید بر روی توانمندسازی کارآفرینان و زمینههای فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی تمرکز کنند.